Μετά απο 6 χρόνια συνεχούς και βαθιάς ύφεσης, το 25% του πληθυσμού είναι άνεργοι, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνει στο 50% στην περίπτωση των νέων. Ο δημόσιος τομέας που για πολλά χρόνια υπήρξε ο μεγαλύτερος εργοδότης έχει κλείσει τις πόρτες του, ενώ ο ιδιωτικός δείχνει ανήμπορος να απορροφήσει τις στρατιές των ανέργων. Το να ανοίξει κανείς άλλο ένα σουβλατζίδικο δεν αποτελεί λύση, καθώς υπάρχουν ήδη πάρα πολλά. Αυτή η ασφυκτική κατάσταση οδήγησε πολλούς νέους στο να σκεφτούν διαφορετικά και δημιουργικά, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια έκρηξη καινοτόμων νεοφυών επιχειρήσεων, οι λεγόμενες startups.
Σε μια εποχή που όλοι διαμαρτυρόμαστε για τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, σε ένα περιβάλλον με capital controls και σε μια κοινωνία σε διαρκή αναταραχή-ηλεκτροσόκ, οι startuppers καταφέρνουν να βρουν το κουράγιο να δημιουργήσουν κάτι από το τίποτα, να εξάγουν προϊόντα και υπηρεσίες, να εξασφαλίσουν χρήματα επενδυτών, να προσλάβουν εργατικό δυναμικό και να αποτελέσουν το νέο, πολλά υποσχόμενο, παραγωγικό μοντέλο.
Πολλοί startuppers όταν ξεκινούν το επιχειρηματικό τους εγχείρημα, ονειρεύονται η Startup τους να αποκτήσει την κερδοφορία της Uber, την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα της Snapchat, το καινοτόμο μοντέλο του taxibeat. Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Λίγεςstartups καταφέρνουν να επιβιώσουν και ακόμα πιο λίγες να εξελιχθούν σε κάτι σημαντικό.
Το έργο τους είναι δύσκολο, όχι μόνο εξαιτίας της ελληνικής πραγματικότητας, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι κατά κανόνα ούτε σχετική εμπειρία έχουν αλλά ούτε και σπουδές σε αντικείμενο που θα τους έχει μεταδώσει έστω τις βασικές έννοιες επιχειρηματικότητας. Όχι μόνον αυτό, αλλά και η πληροφορία δεν είναι πουθενά συγκεντρωμένη και εύκολα προσβάσιμη – αν τύχει και τα startups ενταχθούν σε κάποιον οργανισμό τύπου incubator ή accelerator τότε ενδεχομένως να αποκτήσουν πρόσβαση, ειδάλλως θα πρέπει μόνοι τους να «βρουν άκρη» στο internet ή όπου αλλού.
Αυτό ακριβώς το κενό επιχειρεί να καλύψει το βιβλίo Startups – Οδηγός επιβίωσης για νέους επιχειρηματίες που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σταμούλη. Στόχος του είναι να προσφέρει ένα σύντομο- αλλά περιεκτικό- εντατικό μάθημα σύγχρονης ελληνικής επιχειρηματικότητας σε επίδοξους νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι, είτε δεν ξεκίνησαν ακόμα, είτε μόλις άρχισαν να δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά. Φιλοδοξία (αλλά και προτεινόμενη μεθοδολογία) των συγγραφέων είναι, όσα αναφέρονται σε αυτό να αποτελέσουν βασική γνώση των startuppers, ώστε ο διάλογος με τους (απαραίτητους!) συμβούλους τους να αφορά την ειδίκευση και όχι την επεξήγησή τους από μηδενική βάση.
O Βαγγέλης Παπακωνσταντίνου (www.vpapakonstantinou.gr) είναι δικηγόρος Αθηνών, ιδρυτής-εταίρος της Εταιρείας Δικηγόρων Mplegal και ερευνητής του Ελεύθερου
Πανεπιστημίου των Βρυξελλών (Vrije Universiteit Brussel, Research Group on Law Science Technology & Society – LSTS). Στην Ελλάδα έχει συγγράψει τα βιβλία «Δίκαιο
Πληροφορικής» και «Ψηφιακή Ελλάδα». Υποστηρίζει startups και εταιρείες τεχνολογίας από το 2001.
Η Δήμητρα Μαρκοπούλου είναι δικηγόρος Αθηνών, ιδρυτής-εταίρος της Εταιρείας Δικηγόρων MPlegal. Έχει αποφοιτήσει από τη Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου
Πανεπιστημίου και έχει μεταπτυχιακό τίτλο (LLM) του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Έχει γράψει το βιβλίο «Δεδομένα Προσωπικού Χαρακτήρα» καθώς
και άρθρα με αντικείμενο το δίκαιο τηλεπικοινωνιών και διαφήμισης. Υποστηρίζει startups και εταιρείες τεχνολογίας από το 2006.
Κωνσταντίνος Σοφικίτης
startup.gr