Οι μεγάλες εταιρίες χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα για να καταλάβουν πόσο έξυπνος είναι ένας υποψήφιος, πόση υπομονή έχει ή γενικότερα κάποια στοιχεία για την ψυχολογία του και το πώς λειτουργεί. Ένα από αυτά είναι και οι γρίφοι. Η Google συγκεκριμένα αλλά και η Goldman Sachs χρησιμοποιούν το γρίφο με τα 100 καπέλα (100 hat riddle), ο οποίος είναι αλλιώς γνωστός και ως «ο γρίφος με τους 100 φυλακισμένους και τα καπέλα».
Ο γρίφος έχει ως εξής:
«Έχουμε 100 φυλακισμένους, οι οποίοι πρόκειται να εκτελεστούν την επόμενη μέρα, με τον εξής τρόπο: Βγαίνοντας από την φυλακή θα παίρνουν από ένα καπέλο από ένα δοχείο, το οποίο έχει καπέλα δύο χρωμάτων (μπλε, κόκκινο). Αφού ο καθένας πάρει από ένα καπέλο και το φορέσει χωρίς να το δει, θα σχηματίσουν μία σειρά ο ένας πίσω από τον άλλον, βλέποντας ο καθένας μόνο όσους βρίσκονται μπροστά του. Ο δήμιος θα πάει στον τελευταίο (ο οποίος βλέπει όλους τους μπροστινούς) και θα τον ρωτήσει να πει τι χρώμα καπέλο φοράει. Αν απαντήσει σωστά, σώζεται. Πώς μπορούν οι φυλακισμένοι να βρουν ένα τρόπο για να σωθούν όσοι περισσότεροι γίνεται;»
………………………………………………………………………………………………
Η λύση του γρίφου
Οι φυλακισμένοι πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα πρωτόκολλο επικοινωνίας από το προηγούμενο βράδυ. Ο πρώτος φυλακισμένος που θα μιλήσει, δηλαδή ο τελευταίος στη σειρά, θα πει το χρώμα «μπλε», αν ο αριθμός των μπλε καπέλων που βλέπει μπροστά είναι ζυγά ή «κόκκινο» αν δεν είναι.
Με αυτή την πληροφορία, οι υπόλοιποι φυλακισμένοι μπορούν να καταλάβουν το χρώμα του δικού τους καπέλου βασισμένοι στα καπέλα που βλέπουν μπροστά τους και σε σχέση με την απάντηση που άκουσαν από τον προηγούμενο.
Με αυτόν τον τρόπο είναι πιθανό να σωθούν 99 από τους κρατούμενους και ο πρώτος να έχει 50/50 πιθανότητες να σωθεί.
neolaia.gr