Η πρόοδος της τεχνολογίας δημιούργησε νέες τάσεις στις μορφές συναλλαγών και χρηματοδότησης και επέτρεψε σε πλατφόρμες όπως τα δημοφιλή kickstarter, το indiegogo, αλλά και το (Ελληνικό) groopio να γνωρίσουν τεράστια δημοτικότητα σε αυτούς που θέλουν να χρηματοδοτήσουν τα project τους.
Ας δούμε πως είναι δυνατή η επιτυχία της δικής σου crowdfunding καμπάνιας με την χρήση των social media…
1) Βάλε τα θεμέλια
Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την επιτυχία του project σου αρχίζει πολύ πριν αρχίσει να τρέχει η καμπάνια. Χτίσε μια online κοινότητα που θα στηρίξει τον σκοπό σου ή βρες μία έτοιμη και δραστηριοποιήσου σε αυτήν.
- Γράψου σε σχετικά facebook groups
- Γράψου σε σχετικές ομάδες συζητήσεων ή online κοινότητες
- Άρχισε να ακολουθείς και να συζητάς με bloggers και influencers του χώρου
- Φτιάξε ο ίδιος ένα blog
Όλα αυτά ιδανικά πρέπει να γίνουν τουλάχιστον 6 μήνες προτού αρχίσει να τρέχει η καμπάνια, ώστε να μπορέσεις να δημιουργήσεις επαρκές awareness στην κοινότητα. Όταν βγει «στον αέρα» η καμπάνια τότε θα έχεις ήδη υποστηρικτές που θα σου δώσουν πολύ γρήγορα αποτελέσματα και θα βοηθήσουν στο momentum. Όπως έχει παρατηρηθεί, καμπάνιες που αποκτούν το 30% του στόχου τους από την πρώτη τους βδομάδα είναι πολύ πιθανότερο να επιτύχουν.
2) Χτίσε momentum
Η μέση διάρκεια μιας crowdfunding καμπάνιας είναι 9 βδομάδες. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα πρέπει να εκμεταλλευτείς στο έπακρο όλα σου τα κοινωνικά δίκτυα. Έχοντας ξεκινήσει από τους φίλους, γνωστούς και μέλη της online κοινότητάς σου διάλεξε τα social media που πιστεύεις μπορείς να έχεις το μέγιστο reach, engagement και conversions.
Facebook: Το λογικό μέρος να αρχίσεις. Φτιάξε ένα page και πόσταρε όχι πάνω από 2-3 φορές την ημέρα για μέγιστο reach. Είναι σημαντικό το content σου να έχει κυρίως ενημερωτικό χαρακτήρα με θέματα σχετικά με το project σου, αλλά όχι ΓΙΑ αυτό. Ο στόχος είναι να ευαισθητοποιήσεις το κοινό, να δημιουργηθεί ενδιαφέρον και να χτίσεις σχέσεις. Όχι να μετατραπείς σε επαίτη! Κάνε μόνο το 20% του περιεχομένου σου «πωλησιακού» χαρακτήρα.
Twitter: Μπορείς να ποστάρεις μέχρι και 6-8 φορές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας ώστε να πετύχεις το επιθυμητό reach. Ισχύει και εδώ το 80/20 rule για το content.
LinkedIn: Είναι κατάλληλο αν το κοινό σου είναι επαγγελματίες συγκεκριμένου χώρου.
Instagram: Ενδείκνυται όταν έχεις να μοιραστείς φωτογραφίες και βίντεο υψηλής αισθητικής.
3) Προσέγγισε ακόμα ευρύτερο κοινό
Καλή ιδέα για να στοχεύσεις το κοινό σου είναι να χρησιμοποιείς δημοφιλή hashtags σχετικά με τον σκοπό σου, αλλά και να δημιουργήσεις και 1-2 μοναδικά hashtags για την καμπάνια σου.
Αν έχεις το budget μπορείς για όσο καιρό τρέχει η καμπάνια, να δημιουργήσεις και Google/Facebook Αds με ισχυρά call-to-actions, που να οδηγούν τους χρήστες στη σελίδα της.
«Πούλησε» την ιδέα της καμπάνιας σου σε δημοσιογράφους και influencers του χώρου με ισχυρό digital presence και μεγάλο fanbase.
4) Φτιάξε βίντεο
Ένα ποιοτικό βίντεο μπορεί να μεταδώσει πληροφορία, να εγείρει συναισθήματα και να εξάψει τη φαντασία, πολύ καλύτερα από άλλα μέσα. Μία εικόνα άλλωστε είναι χίλιες λέξεις, πόσο μάλλον μία εικόνα με κίνηση και ήχο. Ενδείκνυται για τέτοιου είδους σκοπούς, ακριβώς γιατί κάνει πιο εύκολα επίκληση στο συναίσθημα όσων το δουν, διοχετεύοντας πολύ πιο αποτελεσματικά το μήνυμα που πρέπει να επικοινωνηθεί. Χρησιμοποίησέ το και δε θα χάσεις!
5) Δώσε φυσική υπόσταση στο έργο σου
Το κοινό σου δίνει λεφτά σε κάτι που προς το παρόν δεν υπάρχει. Θα το κάνει πολύ πιο εύκολα όμως αν δώσεις υπόσταση σε αυτό που κάνεις. Κράτα τους ενήμερους για την πρόοδό σου. «Πόσταρε», π.χ. φωτογραφίες και βίντεο, σχετικά με το project σου, όπως “behind the scenes” από την κατασκευή/δοκιμή του πρωτοτύπου προϊόντος ή από τη διαδικασία συλλογής πόρων/δωρεών.
6) Δώσε κίνητρα
Το κοινό μπορεί να εμπνέεται από το project σου, αλλά δύσκολα θα βάλει το χέρι στην τσέπη αν δεν έχει κάποιο ευδιάκριτο προσωπικό όφελος. Δώσε κλιμακούμενα κίνητρα ανάλογα με το ποσό δωρεάς. (πχ. αναφορά στα credits ταινίας, δωρεάν αποστολή του προϊόντος όταν είναι έτοιμο, δωρεάν counceling, αποστολή e-book, έκπτωση σε υπηρεσία/προϊόν κλπ.)
7) Κάνε το sharing εύκολο
Ακόμα και αν δεν προσφέρει ο χρήστης που έχεις στοχεύσει, είναι πολύ πιθανό να θελήσει να μοιραστεί την καμπάνια σου με άλλους. Έχε έτοιμα κάποια draft mails/press releases/tweets/fb messages/posts/videos, έτσι ώστε με λίγα κλικ να μπορεί ο καθένας να μοιραστεί την ιδέα σου με το δίκτυό του. Αν θέλει πάνω από 5″ για να γίνει, τότε χάνεις πολλούς potential backers.
Όλοι έχουμε ακούσει success stories από δημοφιλή crowdfunding projects. Ίσως αυτές οι ιστορίες να δίνουν την εντύπωση πως μια φοβερή ιδέα αρκεί για την επιτυχία, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Πίσω από τη «βιτρίνα» κρύβεται τεράστια δουλειά και προσπάθεια, μεγάλο μέρος της οποίας αποδίδεται στην σωστή χρήση των social media.