Στόχος της “100mentors” ήταν να αποτελέσει ένα προϊόν που θα αλλάζει τη ζωή των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν. Κάποιοι έχουν κατορθώσει ήδη, με την καθοδήγηση των μεντόρων της πλατφόρμας, να εξασφαλίσουν θέσεις σε κορυφαία Πανεπιστήμια και εταιρίες του κόσμου. Ο ιδρυτής της πλατφόρμας, Γιώργος Νικολετάκης υποστηρίζει ωστόσο ότι υποδείγματα νέων επιχειρηματιών που πρέπει να αναδειχθούν, υπάρχουν και στα χωράφια και πως ένας μέντορας στην ουσία βοηθά στο να συνειδητοποιεί κανείς το στόχο του και να βρίσκει το δρόμο του.
Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο Cube όπου στεγάζονται τα γραφεία της ομάδας στην Αθήνα.
Το βιογραφικό σου είναι, αν μη τι άλλο, εντυπωσιακό. Θα μας πεις δυο λόγια για τους κυριότερους σταθμούς στην πορεία σου;
Μεγάλωσα στην Κρήτη. Θα ξεκινήσω από αυτό που κάνω τώρα που το θεωρώ το πιο σημαντικό, τη σύσταση δηλαδή μιας ομάδας και μιας επιχείρησης, μέσα από το οποίο μαθαίνεις business, χρηματοοικονομικά, συναναστρέφεσαι με κόσμο, διαχειρίζεσαι ανθρώπινους πόρους και φτιάχνεις ένα προϊόν. Είναι το μεγαλύτερο σχολείο που έχω δει και αυτή τη στιγμή είναι στην Ελλάδα αφού η επιχείρηση βρίσκεται εδώ. Από εκεί και πέρα ήμουν στην Αμερική για περίπου έξι χρόνια, ξεκίνησα με logistics σε μία εταιρεία στο Σικάγο, μετά πήγα στην ίδια εταιρεία στο Σαν Φρανσίσκο και έκανα μια στροφή στα χρηματοοικονομικά. Κάναμε αποτιμήσεις έργων ενέργειας με μια εταιρία που ανήκε σε έναν καθηγητή του Stanford, ύστερα μεταφέρθηκα στην Ισπανία και αργότερα και πάλι πίσω στην Αμερική, που δούλεψα ερευνητικά στο Columbia, όπου σπούδαζα. Μετά την Αμερική έπρεπε να επιστρέψω για δύο τουλάχιστον χρόνια στην Ελλάδα μιας και το επέβαλε μία από τις υποτροφίες που είχα πάρει, η υποτροφία Fulbright, οπότε είπαμε να φτιάξουμε ένα προϊόν που αποτέλεσε στην ουσία την αρχική μορφή των 100mentors.
Υπήρξε για εσένα κάποιος άνθρωπος-πρότυπο, κάποιος μέντορας, αν θέλεις;
Δεν μπορώ να εντοπίσω κάποιον μέντορα αλλά αν πρέπει να ξεχωρίσω ένα πρότυπο θα αναφέρω το πρόσωπο που μου έκανε mentoring χωρίς να έχουμε σχέση και είναι ο Khan. Έφτιαξε την Khan Academy που είναι ένα ηλεκτρονικό εργαλείο, μια πλατφόρμα. Ο άνθρωπος αυτός ξεκίνησε φτιάχνοντας μαθήματα μαθηματικών δευτέρας δημοτικού για την ανιψιά του και τα έβαλε στο Youtube. Την επόμενη μέρα βλέποντας πως έχει 5.000 clicks και πολλά σχόλια στα οποία τον ευχαριστούσαν, κατάλαβε πως είχε μια αποστολή. Εγκατέλειψε την δουλειά του, ήταν investment banker αν θυμάμαι καλά, ξεκίνησε συστηματικά και με πολύ δουλειά την πλατφόρμα η οποία σήμερα έχει από βιντεάκια για το 1+1=2 μέχρι μαθήματα αστροφυσικής και χρηματοοικονομικών.
Ο ίδιος τελείωσες ένα δημόσιο Λύκειο στο Ηράκλειο Κρήτης και όμως κατόρθωσες να σπουδάσεις σε Πανεπιστήμια που για πολλούς αποτελούν όνειρο θερινής νυκτός. Ποια είναι η γνώμη σου για την παιδεία στην Ελλάδα; Που βρισκόμαστε, που θα έπρεπε να βρισκόμαστε και που μπορούμε ρεαλιστικά να φτάσουμε βραχυπρόθεσμα;
Το ίδιο το σύστημα θεσμικά δίνει κάποιες διόδους αλλά συνολικά η παιδεία μας αυτή τη στιγμή μας μαθαίνει να αποστηθίζουμε, δεν μας μαθαίνει να είμαστε φιλικοί προς το ρίσκο και την αποτυχία και δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι πρόσφατα δεν είχαμε επιχειρηματικές ιστορίες στην Ελλάδα. Όταν η παιδεία δεν σου επιτρέπει να αποτύχεις κατευθύνεσαι ουσιαστικά σε επαγγέλματα που είναι «κληρονομικά» και πάλι δεν είναι τυχαίο το ότι ό,τι κάνουν οι γονείς μας κατά βάση στην Ελλάδα κάνουμε και εμείς. Είναι θέμα παιδείας και συλλογικής συνείδησης το να κοιτάμε προς το μέλλον και όχι προς το παρελθόν. Θα μπορούσαν λοιπόν να γίνουν κάποιες αλλαγές στο να δώσει η παιδεία μας ευκαιρίες στα παιδιά από πολύ νωρίς να προσομοιώσουν τον κίνδυνο, να φτιάξουν δικές τους ομάδες, να δοκιμάζουν πράγματα μέσα στην τάξη, με διάθεση συνεργασίας κάτι που είναι πολύ βασικό. Είμαι αισιόδοξος όμως ότι λόγω της κρίσης βλέπουμε πως το προηγούμενο μοντέλο δεν είναι λειτουργικό και βιώσιμο και αναζητούμε νέα.
Ίδρυσες το National Hellenic Student Association of America. Ποιο όραμα, ποιο σκοπό πρεσβεύει;
Το National Hellenic Student Association το ιδρύσαμε το 2008 ξεκινώντας από 5 Πανεπιστήμια στο Midwest με σκοπό να αποτελέσει μια πλατφόρμα ανταλλαγής ιδεών σε ακαδημαϊκό, ερευνητικό, επιχειρηματικό και πολιτιστικό επίπεδο. Υπήρχε η κοινή αναφορά της ελληνικής καταγωγής αλλά η μεγάλη μου χαρά ήταν ότι είχε αρχίσει να διευρύνεται και βλέπαμε να εμπλέκονται σε ενδιαφέροντα projects και άνθρωποι που δεν ήταν ελληνικής καταγωγής. Λαμπρό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα που ξεκίνησε το Corallia με το Stanford που φέρνει ταξίδι φοιτητές από την Ελλάδα και τώρα αποτελεί μια πλατφόρμα, μια ομπρέλα όπου επικοινωνούν διάφορα Πανεπιστήμια και εξαπλώνεται. Εμείς προσφέρουμε την πλατφόρμα, δεν ποδηγετούμε το τι συμβαίνει μέσα στη πλατφόρμα, αφήνουμε τα παραδείγματα να λάμψουν και ουσιαστικά μπορούμε να γίνουμε δέκτες και πολλαπλασιαστές των καταπληκτικών πρωτοβουλιών που παίρνει το καθένα από τα Πανεπιστήμια. Είχαμε και δικές μας κεντρικές δράσεις αλλά το νόημα ήταν να επικοινωνηθούν τα πολύ καλά πράγματα που γίνονται ξεχωριστά στο κάθε Πανεπιστήμιο με αναφορά και στην Ελλάδα.
Ποια είναι η ιστορία της “100mentors“; Πως προέκυψε η αρχική ιδέα αλλά και πως χτίστηκε η ομάδα; Που βρίσκεται σήμερα η έδρα σας και από πόσα άτομα αποτελείται η ομάδα σας;
Τους 100mentors τους ξεκινήσαμε γιατί πάντα λέγαμε πόσο τυχαία παίρναμε αποφάσεις στη ζωή μας. Για παράδειγμα εγώ θυμάμαι πως τυχαία βρέθηκα στην Αμερική επειδή τυχαία είδα έναν φίλο μου που πήρε μία υποτροφία και μου άρεσε το κύρος της. Δεν είχα συνειδητοποιήσει το στόχο. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα, αυτό ήταν πρόβλημα που θέλαμε να καλύψουμε. Υπάρχει τεράστια αναντιστοιχία μεταξύ της κρισιμότητας της στιγμής όταν είσαι 18 χρονών και καλείσαι να πάρεις μια απόφαση η οποία θα ορίσει το μέλλον σου, ειδικά στην Ελλάδα που δεν μπορείς να αλλάξεις κατεύθυνση, και του χαμηλού επιπέδου ενημέρωσης και εμπειρίας την ίδια στιγμή που καλείσαι να πάρεις αυτή τη κρίσιμη απόφαση. Με τον καιρό σχηματοποιήθηκε η ιδέα των 100mentors που στην ουσία επιτρέπει ακόμα και στον μαθητή που βρίσκεται στο πιο απομακρυσμένο χωριό της Ελλάδας να έχει πρόσβαση σε μία βάση μεντόρων από όλο τον κόσμο. Η ομάδα χτίστηκε σιγά σιγά. Πρόσφατα η έδρα μας μεταφέρθηκε από το Λονδίνο στην Ελλάδα, στο Ηράκλειο Κρήτης. Έχουμε το υποκατάστημά μας στην Αθήνα και δουλεύουμε αυτή τη στιγμή εδώ 8 άτομα και περιφερειακά αρκετά ακόμα που δρουν ως εκπρόσωποι σε διάφορες κοινότητες-στόχους που είναι Πανεπιστήμια, οργανισμοί και εταιρίες.
Πως λειτουργεί πολύ επιγραμματικά η πλατφόρμα και από τι μεγέθη χαρακτηρίζεται αυτή τη στιγμή;
Αφού μπει κανείς στο www.100mentors.com εγγράφεται ως υποψήφιος, με τα στοιχεία που δίνει προσδιορίζεται στην ουσία και το προφίλ του και έτσι συνδέεται με μέντορες των οποίων τα προφίλς είναι εφάμιλλα με το δικό του σε επίπεδο background και βρίσκονται σε μια κοινότητα, εταιρία ή Πανεπιστήμιο το οποίο αποτελεί τον απώτερο στόχο του. Σε περίπτωση που ο υποψήφιος δεν έχει συγκεκριμένο στόχο τον συνδέουμε με μέντορες που εκπροσωπούν το γενικό του ενδιαφέρον και ουσιαστικά είναι υπεύθυνοι να του δείξουν «μονοπάτια καριέρας». Αυτή τη στιγμή έχουμε εκατοντάδες μέντορες και 6.000 περίπου χρήστες το μήνα, χωρίς απαραίτητα αυτό να σημαίνει ότι τόσες είναι και οι πωλήσεις, μιας και δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στα αρχικά free sessions, τη δυνατότητα δηλαδή να δοκιμάσει ο υποψήφιος την πλατφόρμα, πριν κλείσει κάποιον μέντορα ώστε να του προσφέρει υπηρεσίες.
Πόσες χώρες χρησιμοποιούν σήμερα την πλατφόρμα σας; Προσφέρετε υπηρεσίες που έχουν να κάνουν και με ελληνικά Πανεπιστήμια και εργασία στην Ελλάδα;
Αυτή τη στιγμή έχουμε μέντορες σε πάνω από 50 χώρες και εκπροσωπούμε πάνω από 500 προγράμματα Πανεπιστημίων και εταιρίες. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι ανοίγουμε δυνατότητες στον οποιονδήποτε από οπουδήποτε. Μιλάμε για ένα παγκόσμιο προϊόν. Υπάρχει πολύς κόσμος που ζητάει μέντορες που εργάζονται ή βρίσκονται σε Πανεπιστήμια στην Ελλάδα, αν και δεν αποτελεί την κύρια αγορά μας στόχο. Κυρίως αυτή τη στιγμή επενδύουμε στην Αμερική. Ωστόσο το γεγονός ότι είμαστε Έλληνες και το δίκτυο μας βρίσκεται εδώ, έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε πολλούς Έλληνες υποψήφιους και μέντορες οι οποίοι είναι διάσπαρτοι σε όλα τα μέρη του κόσμου.
Υπάρχουν κατηγορίες σπουδών ή επαγγελμάτων που παρουσιάζουν μεγαλύτερη ζήτηση;
Τα επαγγέλματα τεχνολογίας λόγω του ότι έχουμε μέντορες από πολύ γνωστές εταιρίες όπως Google, Facebook κα. Επίσης τα business και policy schools και επαγγέλματα. Τελευταία βλέπουμε μεγάλη αύξηση και στο ευρύτερο πεδίο των arts.
Στόχος σας ήταν ένα προϊόν που να αλλάζει τη ζωή αυτών που το χρησιμοποιούν. Σήμερα υπάρχουν παραδείγματα χρηστών της πλατφόρμας σας που εν τέλει, κατάφεραν να εξασφαλίσουν θέσεις σε κορυφαία Πανεπιστήμια ή εταιρείες;
Υπάρχουν παραδείγματα ανθρώπων που μπήκαν στα Πανεπιστήμια που ήταν το όνειρό τους όπως Harvard, Stanford, Columbia. Το γεγονός ότι οι υποψήφιοι έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους που έχουν κάνει ακριβώς αυτό που πάνε να πετύχουν, τους βοηθά στο να βρουν τα σημεία που πρέπει να επιστήσουν την προσοχή τους. Υπάρχουν παραδείγματα ανθρώπων που βοηθήθηκαν στις διαδικασίες που τους εξασφάλισαν τη δουλειά που ονειρεύονταν. Έχουμε πολλά παραδείγματα που τα κατάφεραν σε investment banking με παραδείγματα όπως Morgan Stanley, JPMorgan, Goldman Sachs κα. Αλλά στην ουσία αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ο υποψήφιος να βρει τον δρόμο του, για παράδειγμα υπάρχουν νέοι επιχειρηματίες γεωργοί που κάνουν απίθανα πράγματα. Αυτοί αποτελούν για εμάς ανθρώπους υποδείγματα που πρέπει να αναδειχθούν.
Μίλησέ μας για το πιλοτικό, μη κερδοσκοπικό project επαγγελματικού προσανατολισμού για σχολεία της Αττικής που είχατε αναλάβει.
Το project αυτό εμψυχώνει το όραμα των 100mentors, δηλαδή το να αυξήσουμε τα επαγγελματικά πρότυπα στην ευαίσθητη ηλικία των 17 ετών. Το πιλοτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει σε περίπου ένα μήνα σε σχολεία της Αττικής. Θα ξεκινήσουμε με κάποιες κατηγορίες επαγγελμάτων στις οποίες έχουμε ήδη εκπροσώπους και σκοπός είναι να γίνει ένα συστηματικό «παιχνίδι» επαγγελματικού προσανατολισμού. Οι μαθητές θα επιλέγουν τόσο την κατηγορία του επαγγέλματος, όσο το ποιος άνθρωπος-πρότυπο θα το εκπροσωπήσει, θα φτιάχνουν μια agenda με τις ερωτήσεις τους, θα γίνεται η συνεδρία και θα ακολουθεί feedback. Το πρόγραμμα θα λειτουργήσει για 30 εβδομάδες, ένα ακαδημαϊκό έτος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις είχε δηλώσει ότι «Οι νέοι που μ’ ενδιαφέρουν είναι αυτοί που με ανακαλύπτουν. Όπως κι εγώ, νεαρός, μες στην αγέλη της ηλικίας μου, ανακάλυπτα τους δασκάλους μου, έτσι θα ‘θελα να με βρουν οι νέοι σήμερα. Μόνο μέσα από μια τέτοια παιδευτική σχέση, ανάμεσα στους παλιούς και τους νέους επίλεκτους, προχωρεί η ποίηση μέσα σ’ αυτή την πόλη.» Στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα ωστόσο, το να έρχεσαι σε επαφή με την πηγή της πληροφόρησης, είναι κάτι το οποίο πολλές φορές αμφισβητείται, θεωρείται αμφιλεγόμενο. Λανθασμένες πτυχές της κουλτούρας και της νοοτροπίας μας θεωρείς ότι μπορούν να αλλάξουν;
Σίγουρα. Θεωρώ ότι ο πιο έντονος τρόπος μάθησης και αλλαγής των σχημάτων που έχει κάποιος στερεοτυπημένα μέσα του είναι η διαδικασία της ταύτισης. Και αυτό είναι που προσφέρουμε και εμείς μέσα από το mentoring. Προσφέροντας πρότυπα, ουσιαστικά κάνεις κάποιον να ταυτιστεί με τον καλό του εαυτό, «ερωτεύεσαι» τον φορέα του οράματος που σε εκπροσωπεί, που δίνει νόημα στη ζωή σου. Αυτή η φράση που ανέφερες είναι ενδεικτική της ψυχονοοτροπίας που θα θέλαμε για την παιδεία.
Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια ή προσδοκίες που θα ήθελες να αποκαλύψεις;
Η μεγάλη μας φιλοδοξία είναι το 100mentors να γίνει ένα τόσο απλό εργαλείο που θα το χρησιμοποιεί ο οποιοσδήποτε από οποιοδήποτε μέρος της γης, από ένα απομακρυσμένο χωριό της Κρήτης έως το κέντρο της Jakarta.
πηγή: epixeiro.gr