του Θέμη Σαρανταένα |
Αφορμή για τo άρθρο αυτό, στάθηκαν οι πρόσφατες εξελίξεις στην οικονομία οι οποίες βεβαίως ήταν ήδη ορατές από την προηγούμενη εβδομάδα.
Αν και βρισκόμαστε στη καρδιά του καλοκαιριού, η σημερινή μέρα (29/6/2015) μου θύμισε κάτι από το χειμώνα που μας αποχαιρέτησε πριν από λίγο καιρό. Είναι μια μέρα “παγωμένη” και επιχειρηματικά “μουδιασμένη”. Η επιβολή περιορισμών στις κινήσεις των κεφαλαίων (Capital Controls) για τις επόμενες 7 τουλάχιστον ημέρες και με ζωντανό το ενδεχόμενο επέκτασής της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, μου υπενθύμισε την ιστορία της Κύπρου…
Καθώς δραστηριοποιούμαι και στην Κύπρο, έτυχε να ζήσω από κοντά τις αντιδράσεις της αγοράς και των καταναλωτών στην επιβολή Capital Controls. Με νωπές λοιπόν τις μνήμες μου από την ιστορία της Κύπρου, από εχθές το βράδυ κιόλας, με την ανακοίνωση της επιβολής των μέτρων, επικοινώνησα με όλους τους πελάτες μου για την από κοινού εφαρμογή ενός σχεδίου αντιμετώπισης της υπάρχουσας κατάστασης σε επίπεδο μάρκετινγκ και επικοινωνίας.
Όπως ήδη γνωρίζετε, ο περιορισμός των κεφαλαίων μετατοπίζει όλες τις πληρωμές σε μεταγενέστερο χρόνο και παρ’ ότι το e-baking λειτουργεί, δεν πραγματοποιούνται πληρωμές κυρίως λόγω του φόβου και της ανασφάλειας για τις εξελίξεις. Αυτό δημιουργεί σοκ στην αγορά και στους καταναλωτές. Αυτό το σοκ καλείται να διαχειριστεί και να αντιμετωπίσει σήμερα, κάθε ελληνική ΜΜ Επιχείρηση και Ελεύθερος Επαγγελματίας. Σε αντίθεση με την Κύπρο οι Έλληνες υποδέχτηκαμε το Capital Control περισσότερο ομαλά καθώς αίσθησή μου είναι πως το περιμέναμε (εξάλλου υπήρξαν αρκετά προειδοποιητικά δημοσιεύματα σχετικά ελληνικού και ξένου τύπου). Εκτιμώ πως οι πρώτες μέρες θα κυλήσουν ομαλά, ενώ οι επόμενες πιο δύσκολα καθώς μέρα με την ημέρα θα γίνονται φανερές οι δυσκολίες στην καθημερινότητα μας. Αυτό με την σειρά του θα οδηγήσει σε καταστάσεις που δεν έχουμε γνωρίσει και θα είναι άγριες & δύσκολες, γι’ αυτό και βλέπουμε την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού σε επίπεδο ασφαλείας με την εγρήγορση της Αστυνομίας και σε χώρους εκτός τραπεζών και ATM (πχ Super Markets).
Προτείνεται λοιπόν να εφαρμόσετε και στη δική σας ΜΜ Επιχείρηση κάποιες επικοινωνιακές ενέργειες οι οποίες έχουν ως σκοπό να αποσβέσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την πίεση που ασκείται από τα Capital Controls. Θυμηθείτε! Κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και οι παρακάτω ενέργειες είναι στην τελική σας κρίση για το αν και το πώς θα τις εφαρμόσετε.
Έτσι λοιπόν, προτείνω 15 βασικές επικοινωνιακές ενέργειες για μια ΜΜ Επιχείρηση σήμερα είναι:
- Παύση (όχι διακοπή) όλων των διαφημιστικών σας ενεργειών σε Αdwords και Facebook, τουλάχιστον μέχρι τις 7/7. Η ψυχολογία του καταναλωτή αυτές τις ημέρες είναι εύθραυστη και σχεδόν κανείς, για ευνόητους λόγους, δεν έχει διάθεση για αγορές.
- Αν έχετε εν ενεργεία διαφημίσεις σε ραδιόφωνο και τηλεόραση (κυρίως για την περιφέρεια), ζητήστε από τα Μέσα που συνεργάζεστε, το πάγωμα του πλάνου σας για 1 εβδομάδα και τη συνέχειά του, αμέσως μετά. Ίσως σε προϊόντα FMCG να μην είναι μια ενδεδειγμένη τεχνική όμως για τις ΜΜ Επιχειρήσεις θεωρώ πως είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή.
- Σε περίπτωση που μία προωθητική σας ενέργεια είναι εν εξελίξει, μην τη διακόψετε αλλά προσφέρετέ της τουλάχιστον 1 επιπλέον εβδομάδα παράτασης.
- Σε περίπτωση που έχετε διοργανώσει κάποιο event (π.χ. εγκαίνια) αναβάλλετέ το χωρίς όμως να ορίσετε μια νέα ημερομηνία. Οι εξελίξεις είναι συνεχείς και σκοπός σας είναι να προσπαθήσετε να τις διαχειριστείτε όσο το δυνατόν καλύτερα.
- Αναβάλλετε την προώθηση ενεργειών όπως: αποστολές SMS και newsletter στην περίπτωση που τα έχετε προγραμματίσει, τουλάχιστον μέχρι τις 7/7.
- Εξασφαλίστε όσα περισσότερο ρευστό μπορείτε σε νομίσματα και μικρά χαρτονομίσματα. Όπως έγινε και στην Κύπρο, σύντομα οι περισσότεροι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους κατά κύριο λόγο με χαρτονομίσματα των 50 ευρώ. Η πλειονότητα των ΑΤΜ τέτοια χαρτονομίσματα θα παρέχει και στόχος σας είναι εσείς να μπορείτε να έχετε και να παρέχετε στους πελάτες σας, διαθεσιμότητα σε ρέστα.
- Η διενέργεια του Δημοψηφίσματος έχει πολώσει τους Έλληνες. Μην εμπλέκεστε σε ακραίες πολιτικές συζητήσεις υπέρ του ΝΑΙ ή του ΟΧΙ. Αποφύγετε εξάρσεις, ακραίες συμπεριφορές και χαρακτηρισμούς που μπορεί να σας οδηγήσουν σε μη ελεγχόμενες καταστάσεις.
- Ωστόσο, μην αποφεύγετε τη συζήτηση. Το θέμα αυτό είναι κυρίαρχο σε κάθε συνομιλία. Δεν είστε μόνο επιχειρηματίας. Είστε και πολίτης αυτής της χώρας. Βιώνετε ότι ακριβώς βιώνει και ο πελάτης σας. Δε χρειάζεται λοιπόν να προσποιείστε ότι όλα είναι ΟΚ, όμως μια τάση αισιοδοξίας θα βοηθήσει γενικότερα.
- Εξασφαλίστε την ασφάλεια του εμπορεύματός σας. Προσπαθήστε να το ασφαλίσετε ή να αυξήσετε τα μέτρα ασφαλείας και προστασίας του.
- Καθησυχάστε το προσωπικό σας. Κάντε το να νιώσει ασφάλεια και αποδείξτε αυτή σας τη θέληση προσπαθώντας να είστε συνεπείς με τη μισθοδοσία των συνεργατών σας. Τέτοιες στιγμές σαν και αυτή που ζούμε, αποδεικνύεται το αν πραγματικά έχουμε τις ικανότητες στο Management του προσωπικού μας.
- Επικοινωνήστε με τους πολύ καλούς σας πελάτες. Δείξτε πως είστε δίπλα τους τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο.
- Σε περίπτωση που έχετε υποκαταστήματα ή παραρτήματα, εκδώστε οδηγία για αυτές τις μέρες σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας. Δείξτε ότι διατηρείτε τον έλεγχο.
- Προσαρμόστε το ωράριο σας ανάλογα με την κίνηση των πελατών. Είναι πολύ σημαντικό σε μία περίοδο συνεχών εξελίξεων, ο επιχειρηματίας να μπορεί να επιδείξει την προσαρμοστικότητα που χρειάζεται.
- Προετοιμαστείτε ψυχολογικά! Ο μειωμένος τζίρος και οι χαμηλές πωλήσεις είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό για καταστάσεις σαν και αυτές που ζούμε και μάλιστα με αρκετά μεγάλη χρονική διάρκεια, δυστυχώς.
- Η ενημέρωση είναι δύναμη. Διαβάζετε καθημερινά Ελληνικό αλλά και Ξένο τύπο με στόχο να λαμβάνετε όση το δυνατόν πιο σφαιρική και αντικειμενική πληροφόρηση.
Οι παραπάνω ενέργειες μπορεί να θεωρηθούν υπερβολικές ή περιττές, κρινόμενες θετικά ή αρνητικά από άλλους συναδέλφους. Θυμηθείτε όμως! Εδώ σας παραθέτω εδώ την προσωπική μου εμπειρία από μια αντίστοιχη κατάσταση στην Κύπρο. Στόχος μου δεν είναι να σας πανικοβάλλω αλλά να σας προσφέρω κάποιες βασικές γραμμές άμυνας για όλα αυτά που θα συνοδεύουν πλέον την επιχειρηματική μας καθημερινότητα, για 7 μέρες ή και περισσότερο.
Κλείνοντας αυτό το άρθρο, θα ήθελα να σας μεταφέρω κάτι που διάβασα (μεταξύ τόσων άλλων στο Facebook) από έναν γνωστό ψυχίατρο του οποίου τη γνώμη σέβομαι και εκτιμώ ιδιαίτερα. Διάβασα λοιπόν το εξής: «Πάντα να ανησυχείτε με τους πολιτικούς που απευθύνονται στο συναίσθημα… απ’ όπου κι αν προέρχονται (εντός κι εκτός…)». Την Κυριακή λοιπόν, ψηφίστε χωρίς συναισθηματισμούς. Ενημερωθείτε τι σημαίνει το ΟΧΙ και τι σημαίνει το ΝΑΙ σε αυτό το δημοψήφισμα. Πληροφορηθείτε για τις επιπτώσεις της κάθε απάντησης και οραματιστείτε τη χώρα στην οποία θέλετε να επιχειρήσετε και να ζήσετε εσείς και τα παιδιά σας.
epixeiro.gr